Several studies
suggest oral
administration of a supplement rich in omega-3 fatty acids before
surgery, may improve preoperative and postoperative inflammatory and
immune responses in patients. It is for this reason, why
practically all cardiac surgery patients in Europe leave the hospital
with a prescription for omega-3 fish oil. It seems that one of the
benefits of omega-3 is the anti-inflammatory effects of fatty acids
from fish. Patients who fill their prescriptions, enjoy reduced levels
of postoperative inflammatory responses.
This is not so In the Unites States, where fish oil is classified by
the Food and Drug Administration as a nutritional supplement
And
because of this ruling, doctors would hardly consider fish oil a
powerful enough drug worth recommending to their patients.
They
would generally prescribe expensive and sometimes dangerous drugs that
received the blessings of the FDA. This occurs despite
established presurgical and postsurgical improvements seen in patients
who ingest fatty fish nutrition.
But this western attitude toward fish oil may be changing, due to the
positive benefits revealed by many studies. These research
studies show that omega-3 fatty acids reduce
inflammation,
hereby reducing risk factors associated heart disease,
arthritis
and cancer. It is precisely these proven benefits that
influenced
the American College of Cardiology to go public in support of omega-3
for cardiac surgery patients.
Sources of Omega-3 Fatty Acids
There are tree types of omega-3 fatty acids found in
foods.
Alpha-linolenic acid (ALA), eicosapentaenoic acid (EPA), and
docosahexaenoic acid (DHA). The body converts ALA, found in plant
foods, to EPA and DHA. These two types of
omega-3 fatty acids
are more readily used by the body. The richest sources of
omega-3
are cold-water fish such as salmon, mackerel, herring, tuna, and
sardines. The best plant sources are flaxseed, walnuts, tofu
and
soybeans, and dark leaf vegetables.
Omega-3 Fatty Acids Studies
A Japanese study suggests surgical improvements not only from
postoperative ingestion of fatty fish nutrition, but also from
preoperative oral administration of supplement rich in omega-3 fatty
acids.
A German study at ST Josef Hospital in Bachum produced similar results.
Clinical trials revealed the intravenous administration of omega-3
fatty acids
increased levels of
omega-3 in tissue, producing an
anti-inflammatory
effect, and other benefits.
Another clinical trial in Germany, this time in Dresden, at University
Hospital Carl Gustav Carus, which compared the benefits of omega-3
(fish oils, olive oils) and omega-6 (meat oils, soy and vegetable
oils). The results of tests show the omega-3 group was much healthier
than the omega-6 comparison group. Omega-6 may cause infection of liver
and kidney.
The study conducted by Department of surgery at The Royal College of
Surgeons in Ireland concluded that omega-3 fatty acids
infusion
significantly reduced the infarct size.
Following cardiac surgery, there is significant loss of bone mineral
density especially in men.
Omega-3 fatty acids seem to
influence bone formation by improving calcium metabolism.
This is
revealed in a study conducted by Dr. Larry E. Miller, of Virginia
Polytechnic Institute and State University, and colleagues.
They
evaluated changes in bone mineral and body composition in 26 men,
between the ages of 50 and 79 years, who underwent coronary
artery bypass grafting (CABG).
Avoid Gallbladder Surgery with Omega-3
Just because a doctor may find gallstones during a routine examination
via chest x-ray or other diagnostic test, does not mean that you must
remove your gallbladder. Medical technology has made this
surgery
so convenient, its has become almost routine.
Gallbladder
surgery tops the list as the highest number of surgeries done in the
United States.
So don't let your doctor talk you into unnecessary surgery, unless you
have severe symptoms that warrant surgery. The gallbladder provides a
function, some health care providers may deem unnecessary,
but
none the less a system function, which when no longer in place, causes
a malfunction.
The sole purpose of the gallbladder is to store bile, which
is
produced in the liver, and aids in the digestion of fats in the small
intestines.
Studies have shown that surgery is not the immediate answer to
gallbladder symptoms. Eating certain foods can trigger a gallbladder
attack. By avoiding the intake of these foods, you can reduce the
symptoms. There is enough evidence to prove
you can live with gallstones by controlling the symptoms. A diet rich
in omega-3 fatty acids would not only prevent the formation of
gallstones, but control
inflammation and fix any existing problems of the gallbladder.
More Omega-3 Fatty Acids Benefits
By increasing the amount of omega-3 fatty acids in your diet, and
decreasing
omega-6, you may allow a certain group of cholesterol lowering drugs,
including Lipitor, Zocor and Mevacor
to work more effectively.
Animal studies show omega-3 is also effective in lowering the risk of
peptic ulcers from inflammatory drugs, including Moltrin, Advil and
Naprosyn. Research is progressing on human reaction in this area.
Omega-3 can be a booster for people suffering from
depression. It
works much like prescription medication to improve mood. It
even goes a
step further in treating bipolar disorder and schizophrenia.
Omega-3 fatty acids can even slow down the aging process, by improving
those
conditions that make you look and feel old. It has proven to
help
reduce the symptoms of arthritis, cognitive impairment or dementia and
memory loss.
Omega-3 Enhances Sexual Health
Omega-3 fatty acids also enhances sexual drives, in the male as well as
female, by
way of the heart. There is a true saying, "whatever is good for the
heart, is also good for the genitals." There is enough
evidence
out there that shows the positive effects of omega-3
to cardiovascular functions. The Tyson gland, located in the
corona of the
penis, provides lubrication during sexual intercourse. The fatty acid
of the Tyson gland that provides this lubrication is the same fatty
acids found in fish oil.
The Tyson gland needs an adequate daily supply of fatty acids to
continue
normal functions. Since the body cannot manufacture its own omega-3
fatty acids, it
has to come from food or supplements. Two capsules of 500mg a day is
the right dosing for a normal healthy male to keep the Tyson gland
adequately supplied with fatty acid.
But just don't take any kind of fish oil. The
fish
oil
you consume should be of pharmaceutical grade, purified, and free of
toxins. Our streams, lakes, rivers and oceans are contaminated because
of dumping. High levels of mercury in fish oil can be
dangerous
to your health, and may even cause brain damage.
If you chose to take non-pharmaceutical grade fish oil, remember that
there is no guarantee of strength, purity or safety. If you
experience any side effects consult a physician immediately.
A word of caution. Omega-3 fatty acids can interfere with the blood
clotting
mechanism if you are taking blood thinning medications,
including
asprin and ibuprofin. Consult with your physician before
taking omega-3
if you consume any of these medications regularly.
Related Resources
Fish and Omega-3
How fish oil helps the heart
Facts about omega-3
Go to Male Sexual Health homepage
©Copyright 2005
Male-Sexual-Health.com. All Rights Reserved.